Bol´shoj prazdnik začíná! - Cestování

Bol´shoj prazdnik začíná!

Konečně! Po dlouhém roce vydělávání peněz si s Evou začínáme plnit velký sen. Chceme zdolat transsibiřskou magistrálu a pokusit se porozumět Rusku a jeho obyvatelům trochu uceleněji, máme na to 39 dní a hrubý plán cesty je Praha -> Kyjev (1 den) -> Peking (2 dny) -> Rusko  – Vladivostok (10 dní) -> Mongolsko (10 dní) -> Rusko – Petrohrad (16 dní) -> Praha. Bol´shoj prazdnik začíná.

Kyjev, Ukrajina

V Kyjevě jsme byli před 3 lety při naší cestě do Gruzie, Arménie a Íránu. Tehdy byl celý Majdan Nezaležnosti (Náměstí Nezávislosti) obsypaný vojenskými stany, barikádami a krví padlých ukrajinských hrdinů bojujících proti zkorumpovanosti Janukovyčovy vlády.  Dnešní Majdan je sice obklopený umělci a odpočívajícími lidmi, pachuť z masakru a fotografie zavražděných už ale nikdo nesměje.

Stejně jsem si Kyjev tenkrát zamiloval. Obrovská řeka Dněpr a řada zelených ostrovů pokrytých vzrostlými lesy z něj dělají kouzelné místo, na které se vždycky budu rád vracet. Jako bonus uvádím ceny. Je to nejlevnější hlavní město v Evropě.

Přespali jsme u manželského páru doktorů chemie, kteří chtějí oba “emigrovat” za doceněnou prací. Minulá ani současná vláda totiž není schopná dát na vědu dostatek financí. Nevěří, že se Ukrajina zvedne. Po zajímavé večerní rozpravě cestujeme časně ráno taxíkem přímo na letiště. Bohužel vše nejde podle plánu, při vybírání peněz z bankomatu se neustále opakuje stejná chybová hláška. I přes to nás řidič vezme a dokonce se mnou marně sprintuje po směnárnách a dalších bankomatech. Začínáme být docela nervózní, zbývá hodina do odletu a cesta na letiště je nejistá. Naštěstí řidič mluví plynule anglicky a daří se dohodnout ekvivalent v českých korunách. Čeká nás devítihodinový let do Pekingu.

Peking, Čína

Po 4 letech se vracíme na místo činu. Vzpomínky na Čínu se začínají vracet už při odletu, kdy tlupa zmatených Číňanů dělá chaos v zasedacím pořádku – holt jim tu zřejmě chyběl někdo, kdo by je zorganizoval. Další vzpomínky se vracejí při podávání občerstvení, kdy můj čínský soused vehementně mlaská, divím se, že si tam i neodplivl. Ještě, že nám dali i špunty do uší.

První dojem z Pekingu není moc valný, celé město je zahaleno do šedého smogu. Vydáváme se k hostelu, který je kousek od centra a veřejná doprava (hlavně metro) funguje naštěstí velmi dobře. Taky na každé stanici metra zaměstnávají cca 10 lidí, jeden třeba říká (no spíš řve do megafonu), že při jízdě na eskalátorech se máš držet, další jak máš nastupovat do metra, jak pípnout jízdenku apod. Takže teď už se fakt nedivíme, že v tom letadle nemohli najít svá sedadla…

Při cestě do hostelu se objevuje první problém – ani jednomu nám nefunguje navigace (blokovaný google), navíc začalo poprchávat, tak jsme šli na snídani do místní jídelny a dali si tradiční čínskou snídani – smažené nudle a jakési knedlíčky (+ Martin si dal tradiční prvek jeho české snídaně – pivo). Plán na 1 den je vcelku jasný Pekingská ZOO (pandy) + obrovský obchodní dům s elektronikou.

Ráno vstáváme brzy, vzhledem k nabitému programu. Venku je krásně modrá obloha, to se v Pekingu moc často nestává (vyjma poručíme větru, dešti při slavnostech). Rychle tedy balíme věci a jdeme do zakázaného města, i když není jisté, jestli se tam vůbec dostaneme – kvůli ochraně památky je kapacita návštěvníků omezena na pouhých 80 000 lidí denně. Po vystání několika bezpečnostních front na Nebeském náměstí se konečně dostáváme před zakázané město. Všude jsou doslova tuny lidí a my přemýšlíme o kapitulaci. Touha po zakázaném je však silnější a lístky nakonec seženeme i s ISIC slevou (60%).

Komplex je obrovský a po 2 hodinách na sluníčku toho máme plný kecky. Musíme si odpočinout, čekají nás vyhlášení čínští akrobaté. A skutečně stojí za to! Bohužel, následný čínský potlesk trvá zhruba 30 vteřin a většina lidí se během něj začne zvedat. Rychle pryč, za chvíli startuje další představení….

Večer vyrážíme na letiště s 3 hodinovým předstihem a to se ukazuje jako ideální časová rezerva. Jen vstupní kontroly na pekingském mezinárodním letišti trvá zhruba 120 minut a tak stíháme letadlo doslova za pět dvanáct. Let trvá 2 hodiny a se zpožděním a dvouhodinovým posunem bychom měli dorazit do Vladivostoku okolo 6 hodin ráno.