Den 8 – 9 mačety, podvody a bilharzióza u jezera Bunyonyi - Cestování

Den 8 – 9 mačety, podvody a bilharzióza u jezera Bunyonyi

Den 8 – 9 mačety, podvody a bilharzióza u jezera Bunyony

Okolo půl třetí ráno přijíždíme na místo srazu do města Kabale. Odmítáme všechny boda boda motorkáře, kteří nabízejí hotely a hledáme „dobré“ místo na stanování. Sláva určuje jako vhodný prostor trávník krytý živým plotem. Okamžitě nás však překvapí hlídač vyzbrojený lukem a šípy. Nocleh nakonec nacházíme na travnaté stráni v blízkosti benzínky. Okolo sedmé ranní se k nám připojují kluci a směřujeme společně k jezeru Bunyonyi.

1. ugandská myčka aut a motocyklů

ugandská myčka aut a motocyklů

Jezero je vzdálené zhruba 10 km a tak zkoušíme zajistit místního taxikáře za 10000 šilinků přímo na místo. Ten zprvu souhlasí a čeká na nás zhruba hodinu, než si nabijeme elektroniku. Následně však po Slávovo veřejném přepočítávání 100 dolarových bankovek mění taktiku a chce 2x tolik. Jdeme raději pěšky.

Lucky odmítá uvěřit, že chceme jet na tak vzdálený ostrov

V blízké vesnici si plácneme s boda boda a 2 motorky nás odvážejí přímo k půjčovně lodí, kde se stáváme lovnou zvěří místních loďařů. Frajer ve slamáku se přestavuje jako Lucky a nabízí nejlepší cenu (20000 za 2 hodiny), včetně možnosti rybaření a procházky po jednom z 29 ostrůvků. Následně se však ukazuje, že Lucky mění slovo téměř každých 5 minut a vyjednávání se stane poměrně nepříjemnou a zdlouhavou zkušeností. Dokonce nás chce naštvaně vyhodit na pustém ostrůvku, protože jsme ho donutili, alespoň z poloviny, držet se původního plánu.

Malý černošek vysekává mačetou prostor pro stany

Nakonec nás za 30000 šilinků vyhazuje na břehu jezera a konečně si dáváme pozdní šlichtu (0,5 kg rýže, 2 vajíčka, 2 papriky, 1 cibule). Koupání v afrických jezerech není bezpečná záležitost, ale místní nás ujišťují, že bilharzióza v jezeře není. Po osvěžujícím koupaní se nám podaří najít místo na nocleh s výhledem na jezero.  Během chvíle přiběhne malý černoušek s mačetou a začne nám vysekávat místo na stany. Za práci chce propisku. Mezitím Víťa našel, že v jezeře byla v roce 2012 potvrzena bilharzióza…

Ranní pohled na náš „camp“

Převařování vody

Od brzkého rána převařujeme vodu z jezera, abychom měli dostatek na zhruba dvaceti kilometrový trip a vydáváme se na cestu. Po 400 metrovém převýšení a 5 kilometrovém náročném treku narážíme na větší vesničku. Pivo se stává splněným snem.

Místní výrobna dřevěného uhlí z rychle rostoucích eukalyptů

Pila na výrobu prken

Cestou míjíme nespočet vesniček, škol a dětí. Některé sborově kříčí: „Muzungu, how are you? Give me my money!“. Nasazujeme rychlejší tempo, abychom se stihli dostat k hlavní cestě a v ideálním případě ještě dnes do Rwandy. Konečně vidíme asfaltku. Třešničkou na dortu je potok tekoucí z jezera. Na nic nečekáme a doufajíc, že bilharzióza není v tekoucí vodě, do něj skáčeme.

koupání v řece vytékající z jezera

V pozdních večerních hodinách se po několika transportech dostáváme na hranice Rwandy s Ugandou.